Pressmeddelande: Årets Öppna trädgårdar ordnas 9 juli

Avoimet Puutarhat (avoimetpuutarhat a puutarhaliitto.fi), Jun 6th 2023

Söndagen den 9 juli, klockan 12–17, är det dags för Finlands populäraste trädgårdsevenemang, Öppna Trädgårdar. I år är över 700 trädgårdar på olika håll i Finland anmälda till evenemanget.  Årets tema är Trädgårdens toner och i vissa trädgårdar kommer det att ordnas små musikframträdanden.

Många anser att det bästa med evenemanget är att få träffa likasinnade trädgårdsentusiaster och bekanta sig med andras vackra trädgårdar, samtidigt som det är möjligt att lära sig ett och annat nytt.

På adressen www.oppnatradgardar.fi  är det möjligt att på förhand bekanta sig med de trädgårdar som deltar. Bland de deltagande trädgårdarna finns såväl privata som offentliga, och både nya och gamla deltagare. Under evenemangssöndagen är alla trädgårdar öppna för allmänheten. Det är möjligt att bekanta sig med en del av trädgårdarna även andra tider än under evenemanget, men då det gäller privata trädgårdar är det bäst att vara i kontakt på förhand för att komma överens om lämplig besökstidpunkt. Mer information om detta hittas på webbsidan.

I samband med evenemanget ordnar en av evenemangets samarbetspartners, Kekkilä, en fototävling under tiden 26.6–14.7. Du deltar genom att tagga bilderna med #avoimetpuutarhat och @kekkilagarden. Den som är intresserad av att delta kan bekanta sig närmare med tävlingsreglerna på adressen www.kekkila.fi/kilpailun-saannot/

Marttaliitto, som också är en samarbetspartner för Öppna Trädgårdar, har kompostering i trädgården som sitt årliga tema. Många nya idéer och tankar kring trädgårdsbyggen, växter och kompostering väcks antagligen under evenemanget och är möjligt att dela sina tankar och idéer på Puuha-hankkeen och Marthornas gemensamma sida ”Jaa puutarhataito”

Öppna Trädgårdar arrangeras av Puutarhaliitto – Trädgårdsförbundet ry, i samarbetet med  Svenska Trädgårdsförbundet rf,  Maiju och Yrjö Rikalas trädgårdsstiftelse, Nikolai och Ljudmila Borisoffs trädgårdsstiftelse, samt Kotipuutarhalehti, Kekkilä och Marttaliitto.
Evenemanget ordnas i samarbete med det europeiska Rendez vous aux Jardins-nätverket.

Mer information finns på www.avoimetpuutarhat.fi och www.oppnatradgardar.fi

Evenemangsansvarig Timo Taulavuori Puutarhaliitto ry, timo.taulavuori@puutarhaliitto.fi, 040 745 3005

Evenemangskoordinator Jaana Ojanen, Puutarhaliitto ry, jaana.ojanen a puutarhaliitto.fi, 050 518 5715