Pressmeddelande: Kom ihåg att anmäla dig till Öppna Trädgårdar senast 1.6!

Avoimet Puutarhat (avoimetpuutarhat a puutarhaliitto.fi), May 11th 2023

Kom ihåg att anmäla dig till Öppna Trädgårdar senast 1.6!

Finlands populäraste trädgårdsevenemang Öppna Trädgårdar ordnas i år söndag 9 juli. Anmälningstiden för de trädgårdar som vill delta tar slut 1.6. I år är det gemensamma temat för hela Europa ”Trädgårdens toner”. Det omfattar både musiktoner och naturens alla ljud i trädgården.

Nu är det hög tid att anmäla din trädgård om du vill vara med. Det går enklast genom att skapa en egen profil för din trädgård på www.oppnatradgardar.fi  De som anmäler sig till evenemanget får instruktioner för hur man ordnar ett lyckat evenemang. Man kan också anmäla sig som ett besöksmål för trädgårdsturism under hela sommaren på samma sida.

Kompostering – ett av årets teman
Evenemanget ordnas av Puutarhalitto tillsammans med bland annat martorna och Kekkilä. Deras tema för året är kompostering i trädgården. Att återvinna i trädgården ger direkta vinster, då det komposterade materialet förbättrar jorden och ger näring åt växterna. Det här stärker också trädgårdens förmåga att klara olika extema väderförhållanden. Tips för trädgården hittar du redan före evenemanget på finska på projektsidan ”Jaa puutarhataito”.

Öppna Trädgårdar arrangeras av Puutarhaliitto – Trädgårdsförbundet ry, i samarbetet med  Svenska Trädgårdsförbundet rf,  Maiju och Yrjö Rikalas trädgårdsstiftelse, Nikolai och Ljudmila Borisoffs trädgårdsstiftelse, samt Kotipuutarhalehti, Kekkilä och Marttaliitto.
Evenemanget ordnas i samarbete med det europeiska Rendez vous aux Jardins-nätverket.
Mer information finns på www.avoimetpuutarhat.fi och www.oppnatradgardar.fi

Evenemangskoordinator är Jaana Ojanen vid Puutarhaliitto. Hon hjälper vid behov med anmälningar och skapande av profil på webbsidan.

www.avoimetpuutarhat.fi ja www.oppnatradgardar.fi

#avoimetpuutarhat2023 #avoimetpuutarhat

Evenemangsansvarig Timo Taulavuori Puutarhaliitto ry, timo.taulavuori a puutarhaliitto.fi tel. 040 745 3005

Evenemangskoordinator Jaana Ojanen, Puutarhaliitto ry, jaana.ojanen a puutarhaliitto.fi tel. 050 518 5715